Az e-kereskedelmi cégek is megszenvedik a válságot

forrás: Prím Online, 2022. október 18. 12:41

A megugró infláció, a rezsiköltségek emelkedése és a fogyasztók körében tapasztalható bizonytalanság hamar éreztette hatását az online kiskereskedelmi forgalomban is: szeptemberben az e-kereskedelmi cégek 49 százaléka tapasztalt visszaesést a forgalmában, 33 százalékuk esetében ennek mértéke elérte a 30 százalékot is – derül ki az Olcsóbbat.hu ár-összehasonlító portál gyorsfelmérésében részt vevő közel száz internetes áruház válaszaiból.

A válaszadók 41 százaléka a visszaesés fő okaként a vásárlóerő csökkenését - a magas infláció, illetve a rezsikiadások növekedése miatti kényszerű spórolást – jelölte meg, további 20 százalékuk az általános piaci bizonytalanságot emelte ki, ami a vásárlókat jelenleg kivárásra, a jövőre irányuló takarékoskodásra készteti. Az online kereskedők 91 százaléka értékelte úgy, hogy a forint euróhoz és dollárhoz mért jelentős gyengülése negatívan befolyásolja működését, 63 százalékuk szerint ez a hatás jelentős mértékű.

 

Az online kereskedők 57 százaléka nyilatkozott úgy, hogy áruhiányt, vagy egyéb fennakadást tapasztal az ellátási láncban. Az ukrajnai háború kitörését követő hetekben végzett korábbi hasonló felmérésben ez az arány még csupán 23 százalékos volt. Minden ötödik e-kereskedelmi cég azt nyilatkozta, hogy a fennakadások jelentős mértékűek, számos olyan termék van, amelyet jelenleg nem lehet, vagy jóval nehezebb beszerezni, mint a korábbi időszakokban.

 

„A közeljövő gazdasági fejleményeit tekintve igen borúlátók az e-kereskedelmi cégek várakozásai – mondta Dévavári Dezső, az Olcsóbbat.hu vezetője. – 75 százalékuk a jelenlegi helyzet további romlására számít, 54 százalék szerint ez a visszaesés jelentős mértékű lesz. A márciusban készült hasonló felmérés adataihoz képest alaposan romlott a hangulat az online kereskedelemben: akkor még csupán a válaszadók 32 százaléka számított jelentős visszaesésre.”

 

 

Komoly fordulat: első alkalommal eshet vissza reálértéken az e-kereskedelem éves volumene

Arra a kérdésre, hogy az adott webáruház idei árbevétele hogyan alakul majd az előző évihez képest, mindössze a cégek 27 százaléka jelzett 20 százalék feletti növekedést. Az infláció jelenlegi mértékét tekintve ez azt jelenti, hogy az online kereskedők közel háromnegyede arra számít, hogy forgalma reálértéken elmarad majd a tavalyitól. 31 százaléknyian jelezték azt, hogy nominálértéken is visszaesést várnak. Mindez egybecseng a hazai piackutató cégek által közzétett várakozásokkal: a GKID például egy hete legfeljebb 8-10 százalékra becsülte az online kiskereskedelmi forgalom bővülését, a Reacty Digital a Kürt Akadémiával közös felmérésében szintén jellemzően 6-10 százalék közti növekedési kilátásokról számolt be egy hónappal ezelőtti elemzésében.

 

„A jelenlegi válság ugyanakkor lehetőséget is tartogat az online kiskereskedelem számára: az árérzékenység növekedése újabb rétegeket terelhet át a boltokból az online webáruházak világába, ahol sokkal nagyobb lehetőség nyílik az ár-összehasonlításra is. Emiatt az online kiskereskedelem részesedése a teljes kiskereskedelmi forgalomból a vártnál hamarabb kerülhet a 10 százalékos küszöbérték fölé: ha kisebb tortából is, de vastagabb szeletet hasíthat ki magának” – tette hozzá Dévavári Dezső.

 

A jelenlegi kihívások a karácsonyi szezont is alapvetően forgathatják fel. Bár a legnagyobb webáruházak nem térhetnek ki előle, a felmérésben részt vevő webáruházak 62 százaléka nyilatkozott úgy, hogy idén nem készül külön akciókkal a karácsonyi bevásárló időszakot bevezető Black Friday idejére. Ez jelentős fordulat tavalyhoz képest, amikor a többség kampányokkal is megtámogatott leértékeléseket hajtott végre a Black Friday idején.

 

Az idei karácsonyi szezon legnagyobb kihívása az online kereskedők szerint az alacsony fogyasztói kereslet lesz: 87 százalékuk tartja ezt problémának. 43 százaléknyian tartják kihívásnak az elszálló marketingköltségeket. Az áru- vagy chiphiány 29 százalék szerint befolyásolhatja negatívan a karácsonyi szezont, a megfelelő mennyiségű futár hiányától ugyanakkor a webáruházak 20 százaléka tart.

Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Növeli európai termelési kapacitását a Schneider Electric

A Schneider Electric, az energiamenedzsment és ipari automatizálási megoldások területén vezető multinacionális vállalat kedden megnyitotta okosgyárát Dunavecsén. A 28.000 négyzetméteres épületben ötszázan dolgoznak majd.

2024. május 30. 19:06

GKID-Mastercard eTOPLISTA 2023 – a legnagyobb és legismertebb webáruházak rangsora

A GKID 2015 óta készít nyilvános rangsorokat a magyar piacon működő, és ott a legnagyobb forgalmat generáló online kereskedőkről. Az e-kereskedelmi kutató- és tanácsadócég a Mastercard közreműködésével idén négy tematikus forgalmi rangsort állított össze. A TOP15 legnagyobb forgalmú e-kereskedő mellett ismét elkészült az élelmiszerek és háztartási cikkek online értékesítésével foglalkozó kereskedőket tömörítő TOP10-es FMCG lista, valamint a legalább bruttó 5 milliárdos online kiskereskedelmi forgalmat elérő, 100%-ban magyar tulajdonú kereskedőkről is rangsor készült. Ebbe a mezőnybe idén is 13 magyar webáruház került be. 

2024. május 30. 17:19

Naperőművel és energiatárolóval bővül a Ganz tápiószelei gyártelepe

Készen állnak a bekötésre a napelemek a Ganz Transzformátor- és Villamos Forgógépgyártó Kft. tápiószelei gyártelepén felépített 2 MVA névleges teljesítményű naperőműparkban. A 4040 darab szolár panel telepítését a budaörsi Forest-Vill Kft. végezte el, amely a fejlesztés következő ütemében egy, az erőműhöz tartozó energiatárolót fog a helyszínen telepíteni. A beruházás várhatóan 2024 végéig fejeződik be, melynek köszönhetően a tápiószelei gyáregység energiaszükségletének jelentős részét megújuló energiaforrásból előállított áram szolgáltatja majd.

2024. május 30. 11:20

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az Everguest szoftvere felforgatja a turizmus állóvizét

2024. május 27. 17:30

Minden második magyar internetező volt már áldozata kibertámadásnak

2024. május 22. 14:37

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52