A PSD2-t bevezetni nem kell félnetek...
A magyarországi bankok felét nem hozzák lázba túlságosan az idén október 31-én elfogadott és jövőre bevezetésre kerülő jogszabályok, a PSD2 és a GDPR, és csupán mintegy 10-15%-uk van lemaradva a felkészülésben – hangzott el múlt héten a Portfolio Banking Technology konferencián. Schannen Frigyes szerint rövidtávon csak a magyarországi bankok 17%-a számít bevételcsökkenésre, ez az adat a közép-európai régióban 56%.
Hosszútávon már kiegyenlítettebb az arány: a magyar bankok mintegy 40%-a számít arra, hogy csökkennek a bevételei az új szabályozás következtében. Tízből nyolc bank úgy véli, hogy a GAFAA (Google, Amazon, Facebook, Apple, Ali-Baba) komoly kihívást jelent, a fintechekekről csak tízből három vélekedik így. Ennek ellenére csak a bankok felénél jelenik meg a PSD2-re történő felkészülés IT-területen összhangban a stratégiával. Schannen Frigyes, a Roland Berger partnere szerint nagyon fontos lenne, hogy a pénzintézetek az üzleti tervezésben is számszerűsítsék a szabályozásra történő felkészülést, és annak eredményhatását és ne csak az IT-beruházások szintjén.
A konferencián a „Nyakunkon a PSD2 és a GDPR – Felkészültek a pénzintézetek?” témájú kerekasztalon olyan kérdéseket vitattak meg a szakértők, hogy vajon a bankoknak IT-szakemberekre vagy üzleti szakemberekre lesz-e inkább szükségük, ki a változások generátora és kié a felelősség a jogszabályi változások bevezetését követően, illetve milyen kulcsképességek kellenek a jövő bankárainak.
A szakértők - Barits János (WyzeMe), Gáborjáni Szabó Ákos (Gránit Bank), Dr. Orbán Zsombor (Kinstellar), Pereczes János (MKB Fintechlab) és a moderátor Schannen Frigyes (Roland Berger) – egyetértettek abban, hogy a jövő vezetőinek egyformán kell érteni a technológiai és az üzleti igényeket és partnerséget kell kialakítani az IT és az üzleti területen között, mert ezek egyenrangúak, egyik sincs kiszolgáló szerepre kárhoztatva. A sikeres üzletmenetet azt biztosíthatja, ha a vezető menedzser szemlélettel rendelkezik és az adatmegfelelést, az ügyfélközpontúságot és a technológiát azonos arányban támogatja.
A kerekasztal résztvevők elmondták, a PSD2 esetében már a felkészülés zömén túl vannak a magyar pénzintézetek – 2017 első féléve erről szólt – most már arra helyeződött a hangsúly, hogy hogyan profitálhatnak belőle. A GDPR esetében a nagyobb bankok már felkészültek, de alapvetően még sok a kérdés a piacon, főleg az elfogadásra váró RTS (SCA&CSC) miatt még nem látszik, melyek a nyerő stratégiák az adatvédelmi megfelelőséghez. Az azonban elmondható, hogy a szabályozás gyorsítja a változásokat, lehetőséget ad a bankoknak a szemléletváltásra és jó alkalmat nyújt a fintech ökoszisztémák kialakítására, amely fontos lépés a digitális bankolás felé.
Kapcsolódó cikkek
- Hírlevél feliratkozás – kötelező-e a kétlépéses hozzájárulás a GDPR alapján?
- GDPR: (meg)felel(tet)ésre felkészülni!
- Óriási biznisz az egészségügyi személyes adatok kereskedelme a feketepiacon
- Valós veszély-e a 6 milliárdos büntetés egy magyar adatkezelőnek?
- A Volkswagen a DXC-vel együtt kapcsol magasabb sebességfokozatba
- Az álláskeresők Facebookjainak ellenőrzése adatkezelést valósít meg
- A Tech Data új globális márkát vezet be
- Munkahelyi adatkezelés az EU új adatvédelmi rendelete és az új technológiák fényében
- Akár ön is felelhet cége bezárásáért, ha jön a GDPR
- A Fujitsu vizsgálata szerint nagyobb mértékben kell automatizálni az IT-működést
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.