Töretlen az e-kereskedelem térhódítása

forrás: Carnation Consulting forrás: Carnation Consulting, 2000. február 23. 13:30
A Carnation Research előrejelzése szerint 2000-ben a vártnál is dinamikusabban bővül majd a fogyasztói elektronikus kereskedelmi piac: mintegy 440 millió forintos forgalom mellett számos új szereplő belépése és a szolgáltatások színvonalának emelkedése várható.
A Carnation kutatásának eredménye szerint a tavalyi utolsó negyedévben a várakozásokat meghaladó mértékben bővült a magánszemélyek saját célra történő vásárlásait magába foglaló fogyasztói e-commerce piac, az összes éves forgalom így mintegy 160 millió forintra tehető. A gyors piaci növekedéshez nagyban hozzájárult az 1999 második felében nyílt áruházak sikere is.

A fogyasztói elektronikus kereskedelem forgalma Magyarországon (millió forint)

"Bár az 1999-es év utolsó negyedévében gyorsan bővült az internetes boltok forgalma, nem beszélhetünk egyértelműen az Egyesült Államokban és Nyugat-Európában ismert karácsonyi dömpingről, mivel jelenleg még nem elválasztható a piac általános növekedése és a szezonális ingadozás"- értékelte az eredményeket Kovács Réka, a Carnation Consulting tanácsadója.

A magyarországi piacon - hasonlóan a nemzetközi gyakorlathoz - továbbra is a CD-ket, könyveket és számítástechnikai termékeket kínáló üzletek a legelterjedtebbek - derül ki a Carnation Research teljes körű, immár 140 internetes kereskedésre kiterjedő kutatásából. A vezető szegmensek mellett számos más termék értékesítésére is van példa a világhálón, az élelmiszerek értékesítésétől kezdve egészen a fitness termékekig. Ugyanakkor magas a többféle terméket értékesítő online áruházak és az aukciós site-ok száma is.

A fogyasztói elektronikus kereskedelem kategóriái Magyarországon 1999-ben (boltszám alapján)

A internetes kereskedelmi piacot a jövőben is az olyan standardizált, a kiválasztáshoz személyes jelenlétet nem igénylő áruk fogják dominálni, mint a könyvek, CD-k, számítástechnikai és elektronikai cikkek.

Az internetes üzletek 94%-a a megrendelt áruk házhozszállításához a Magyar Posta szolgáltatásait veszi igénybe. Ritkán végzik a szállítást a futárszolgálatok, vagy maga az internetes vállalkozás. A szállítás költségeit kevés kivételtől eltekintve a vásárlónak kell állnia. A postai szállítás dominanciája a készpénzes utánvét elterjedtségével jár együtt. Egyelőre nagyon alacsony, mindössze 10%-os a bankkártyás fizetést lehetővé tevő internetes boltok aránya, ráadásul ez a szám 1999 második felében egyáltalán nem növekedett.

"A bankkártyás fizetések alkalmazásának terén áttörésre számítunk 2000-ben, mivel várhatóan több bank is beindítja az ilyen típusú tranzakciók hátterét biztosító szolgáltatásait. Ez a kártyás fizetést lehetővé tevő internetes üzletek számának gyors növekedéséhez vezet majd"- állította Kovács Réka.

A Carnation Research előrejelzése szerint idén számos új elektronikus kereskedelmi vállalkozás piacra lépése várható. A szereplők számának növekedése mellett ugyanakkor a jövőben jellemző trend lesz a piaci koncentráció. Már 1999-ben is a legnagyobb 20 üzlet tudhatta magáénak a forgalom kétharmadát. A Carnation Research álláspontja szerint az erősödő versenyben hosszú távú sikerre számító szereplőknek a következő stratégiai megfontolásokat kell figyelembe venniük:

Elengedhetetlen a világos elektronikus kereskedelmi stratégia kialakítása és integrálása a teljes vállalati stratégiával.

A fogyasztói bizalom kiépítéséhez jelentős erőforrásokat kell a marketingre áldozni.

A szolgáltatás megfelelő színvonalának biztosításához szükséges az erős logisztikai támogatás.

Az internetes és a hagyományos kereskedelmi tevékenység együttes megléte szinergia hatásokkal jár mind a logisztika mind a marketing területén.

A Carnation Research kutatása során a Magyarországon működő mintegy 140 fogyasztói elektronikus kereskedelmi vállalkozást vizsgálta. A kvalitatív és kvantitatív elemeket egyaránt tartalmazó kutatás három szinten, webes kutatás, telefonos és személyes interjúk formájában történt.

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Idén is keresi a digitális szakma női példaképeit az IVSZ és a WiTH

2024. november 22. 16:40

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36