Titkos próbavásárlással tesztelték a magyar webshopok szolgáltatásait
Egy éven belül ez a harmadik alkalom, hogy titkos próbavásárlási akcióval teszteli a webáruházak megbízhatóságát az Olcsóbbat.hu. A kutatás célja, hogy megtudják, mennyire korrekt és átlátható a vásárlás folyamata, maximálisan eleget tesznek-e a boltok a fogyasztókkal szembeni kötelezettségeiknek. A felmérés – a hasonló kutatásokkal szemben – laikus fogyasztói vélemények összegzése helyett független piackutató „professzionális vásárlóira” bízza az értékelést. Tanulságai elsősorban a fogyasztók tájékoztatását szolgálják, de arról is képet adnak, hogyan fejlődik az online kiskereskedelmi kínálat színvonala, milyen tényezők hatnak leginkább a vásárlói bizalom erősödésére.
Próbavásárlók bevetésen
A próbavásárlók az Olcsobbat.hu oldalán regisztrált webshopokat tesztelték. A regisztrációt követően vásárlást kezdeményeztek, majd lépésről lépésre ellenőrizték a teljesítéshez vezető út minden egyes mozzanatát – a megrendeléstől, a visszaigazoláson át a fizetésig és a kiszállításig –, és részletesen megvizsgálták a vásárlástól való elállás és a garanciális szolgáltatások ügymenetét. Mindeközben több szempont szerint elemezték magát az oldalt is. Vizsgálták az általános tudnivalókat, az adatvédelemről, a fizetés menetéről, az elállás jogáról, szavatosságról, garanciáról szóló tájékoztatókat, majd a honlapok áttekinthetőségéről, összhatásáról alkotott benyomásaikat is megfogalmazták.
A bizalom köre
A felmérés során ellenőrzött 117 bolttal összesen 220 tesztet végeztek, a webshopok nagy részét tehát többször is megvizsgálták. A kutatás végén a szigorú szempontok ellenére is bíztató eredmények születettek: a vizsgált webshopok csaknem 89 százaléka, 104 bolt kapta meg a megbízható minősítést. A boltok csaknem fele kimagasló eredményt ért el a teszten, a résztvevők átlagértéke 67 százalék volt .
A tesztvásárlók megállapították, hogy a webshopok legtöbbjében jól működő termékkereső segíti a tájékozódást, az oldalon feltüntetett cikkekről részletes leírások, képek állnak rendelkezésre. Az adatvédelmi tájékoztatót többségében a törvényi előírásoknak megfelelően tüntetik fel a boltok. A nagy többség teljes körűen tájékoztat a szállítási költségekről, a visszaváltás menetéről, a garancia és szavatosság feltételeiről. A honlapok nagyobb része megjelenésében is színvonalas és bizalomkeltő, a regisztráció és megrendelés folyamata gyors.
Gyorsabbak, pontosabbak
A tavalyi felmérések eredményeihez képest több területen is fejlődés látszik. Technikailag sokkal felkészültebbek a boltok, gyorsabbá vált a megrendelés folyamata, és a webshopokban a törvényi előírásoknak megfelelően a visszaigazolásra sem kell már 72 óránál többet várni. A termékkiszállítás is pontosabb a korábbinál: a megbeszélt időben, a tranzakciót számlával igazolva teljesítenek az áruházak.
Lassan frissül
A felmérés a fejlesztésre váró területeket is megjelölte. A webshopok jelentős részénél nem mindig naprakész az áru elérhetőségére vonatkozó tájékoztatás, nem mindig derül ki például, hogy a kiválasztott áru raktárról rendelhető-e – pedig egy kis fejlesztéssel sok vásárlói panasztól kímélhetnék meg magukat a boltok. A legtöbb webshop többféle fizetési módot is kínál – a leggyakoribb az utánvétes kiszállítás, és sok helyen van lehetőség banki átutalásos előrefizetésre, de a tesztelők szerint sajnos kevésbé jellemző a postai utánvétes és a bankkártyás fizetés. A legtöbb problémával, akárcsak a korábbi felmérésekben, a termékvisszaváltásnál találkoztak a tesztvásárlók: sok oldal nem közli, milyen úton-módon lehet a terméket visszaváltani, és az milyen költséggel jár. Márpedig az elállási jog különösen fontos eleme az internetes vásárlásnak, hiszen vásárláskor nincs lehetőség előzetesen megtekinteni és kipróbálni az árucikket.
Közhasznú tanulságok
„Szerettünk volna közvetlenül is meggyőződni róla, hogy az oldalunkon regisztráló webáruházak minden tekintetben megbízható szolgáltatást nyújtanak az Olcsóbbat.hu látogatóinak, ezért indítottuk el egy évvel ezelőtt felmérésünket.” – fogalmazott Jenei Péter, a portál vezetője.
„A kutatás tapasztalatai persze nemcsak számunkra lehetnek hasznosak. Több mint száz webáruház szolgáltatásnak folyamatos ellenőrzésével az egész online kiskereskedelmi piacra jellemző tendenciák tárulnak fel. A felmérés tanulságai hozzásegíthetnek minket, hogy megerősítsük a fogyasztók bizalmát a webshopok szolgáltatásaiban. Partnereink visszajelzése szerint számukra is hasznosak azok az információk, melyekhez a próbavásárlás során hozzájutnak, így ugyanis a felmerült hibákat gyors átfutási idő alatt ki tudják javítani.”
Kapcsolódó cikkek
- Ország Boltja: Ismét elindult Magyarország legnagyobb webáruház versenye
- Online mezőgazdasági piactér indult
- Az e-kereskedelem dinamikus bővülésére számítanak a magyar cégek
- Nem érzékelhető a válság hatása az online kereskedelemnél
- Interneten kínált hamis termékekkel bukott le egy zalai nő
- Tovább bővülhet a hazai internetes kiskereskedelem
- Évről-évre nő a webáruházak forgalma
- Helyzet alapú hirdetési platform a PayPal-tól
- Online boltokat zárattak be korrupció miatt Kínában
- E-kereskedelmi konferencia: igaz mesék kamaszoknak
Hirek.com - Kiemelt hír ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Törj be a digitális élvonalba: Nevezd ’Az Év Honlapja’ pályázatra!
’Az Év Honlapja’ verseny izgalmas lehetőséget kínál mindazok számára, akik az elmúlt időszakban új honlapokat, applikációkat, digitális- és technológiai megoldásokat hoztak létre!
Az idei pályázat 2024. november 15-ig várja a nevezéseket. Itt az idő, hogy a TE projekted is a digitális világ reflektorfényébe kerüljön!
Gépek is rajthoz állnak a most induló Országos IT Megmérettetésen
Közel kétezer versenyző regisztrált már a legnagyobb hazai informatikai versenyre, az idén nyolcadszorra megrendezett Országos IT Megmérettetésre. Az október 31-én kezdődő, ötfordulós versenyen nemcsak saját szakterületükön próbálhatják ki magukat és csapatukat a senior és junior IT-sok, hanem tanulásra is használhatják a versenyfeladatokhoz kapcsolódó magyarázatokat. Az állandó önképzés a szervezők tapasztalatai szerint napjainkban már a tudás szinten tartásához is elengedhetetlen, hiszen a mesterséges intelligencia már most minden negyedik IT-szakember munkáját elveheti. Az Országos IT Megmérettetésen MI-t használó alkalmazások is részt vesznek, így az indulók nemcsak a többi informatikus átlagához tudják viszonyítani saját tudásukat, hanem a géphez is.
Megnyitott a Vatera Galéria, a válogatott műtárgyak új platformja
A Vatera.hu új aloldalán, a Vatera Galérián szakértő régiségkereskedők, művészeti galériák kínálják kiváló állapotban fennmaradt, vagy szakszerűen restaurált műtárgyak és lakberendezési tárgyak ezreit. A francia barokk szekrényektől kezdve az ezüst étkészleten át a kortárs alkotásokig terjedő, folyamatosan változó online katalógus minden darabjának eredetiségére garanciát vállalnak a szakértő eladók.
Egy év alatt 45 milliárd forintot loptak el tőlünk a digitális bűnözők
Bár drámainak tűnik a digitális visszaélésekben ellopott pénzek összege, ám az elektronikus pénzforgalom is drasztikusan bővül. 1 millió forintnyi utalásból 30 forintot szereznek meg a csalók, míg 1 millió forintnyi kártyás fizetésből 383 forintot – ami fájó, hogy a fenti összegnek egyre nagyobb része a kártya- és számlabirtokos kára lesz – hívja fel a figyelmet Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője.
Idén már ezernél is több résztvevőt várnak a Service Design Day-re
Október 11-én pénteken tartják a 7. Service Design Day-t Budapesten, mely az elmúlt években az egyik legfontosabb üzleti konferenciává nőtte ki magát. Az eseményen a szűken vett designer szakma mellett a marketing, HR, piackutatás, vállalati transzformáció, ügyfélélmény, ekereskedelem és az adattudomány képviselői is kaphatnak inspirációt a 10 teremben zajló több, mint 200 előadás alatt.