Intelligens drónok segíthetik a jövő repülőtereit
A repülésbiztonságot növelő drónos technológia, a drónreptetést támogató alkalmazás, a légiforgalmi irányítást radikálisan megváltoztató mesterséges intelligencia – csak néhány a HungaroControl idei diákversenyére beérkezett pályamunkák közül. A Student Innovation Challenge nevezetű megmérettetésen a magyar léginavigációs szolgálat ezúttal is a légiforgalmi irányítás és a repülés jövőjét formáló, leginnovatívabb ötleteket díjazta.
A légiforgalmi irányításban elengedhetetlen a folyamatos innováció, illetve a kutatás-fejlesztés. A HungaroControl a közös gondolkodás, együttműködés érdekében 2015-ben létrehozott egy kutatás-fejlesztési platformot (K+F+I Platform), amelynek tagjait különböző felsőoktatási intézmények adják. Később a kezdeményezés továbbfejlesztése, interaktívabbá tétele és az egyetemekkel való hatékonyabb együttműködés érdekben született meg a diákverseny gondolata. A Student Innovation Challenge minden évben, meghatározott témákban várja az egyénileg jelentkező egyetemi hallgatók vagy egyetemistákból verbuválódott 2-3 fős csapatok gyakorlatban is hasznosítható koncepcióit, innovatív pályamunkáit.
A légiforgalmi irányítás és a repülés alapvetően műszaki és informatikai alapokra épül, így főként az ilyen szakirányú képzéseken tanuló hallgatók vehetnek részt a versenyen – a HungaroControl szakembereinek többsége is jórészt légiközlekedési- illetve repülőgépközlekedési mérnök. De természetesen gazdasági tudásra is szüksége van a Student Innovation Challenge versenyzőinek, hiszen a koncepciók üzleti modelljét is ki kell dolgozniuk.
A témákat minden évben a HungaroControl határozza meg, de ezt követően a pályaművek készítői szabad kezet kapnak, a lényeg, hogy a „dobozon kívül” gondolkodjanak. Tavaly a drónok forgalommendzsmentjének és a távoli toronyirányításnak a kérdését járhatták körül a pályázók, idén pedig a drónok felhasználásában rejlő lehetőségek, illetve a légiforgalmi irányításban keletkező, óriási mennyiségű adat mesterséges intelligencián alapuló hasznosítása, és az erre épülő üzleti szolgáltatások témájában lehetett pályázni.
A meghirdetett témákat a verseny nyitónapján, a HungaroControl szakembereinek előadásain keresztül ismerhették meg még jobban az érdeklődők. Ezt követően a diákverseny – a pandémiás helyzet miatt – átköltözött a virtuális térbe: a döntőben a csapatok videóban mutathatták be kidolgozott koncepcióikat, ezzel helyettesítve a személyes prezentációt. Első körben a HungaroControl kutatás-fejlesztési csoportja pontozta a beérkezett műveket, majd a legjobb 5 pályázati anyag került a K+F+I Platform tagjait adó egyetemek képviselői elé, akik anonim módon értékelték a diákok munkáit.
Az idei első helyezett a Szent István Egyetem FOD-REDS csapata – Buza Dániel, Flórián Gergő és Vilcsek Viktor – lett. Pályázatukhoz az ötletet az egyetemükön, mezőgazdasági feladatok ellátására használt drón adta, amely alkalmas többek közt a takarmány megfigyelésére, illetve az érési folyamatok felismerésére is.
_____________________
Koncepciójuk alapja, hogy évente közel 59 millió perc késés keletkezik a világ repülőterein a futópályákon, gurulóutakon található hulladékok, oda nem illő tárgyak (Foreign Object Debris, azaz FOD) miatt, ráadásul ezek a hulladékok az emberi biztonság szempontjából is kockázatot, illetve dollármilliárdokban mérhető műszaki károkat jelenthetnek.
_____________________
A csapat egyedülálló, mesterséges intelligencia által vezérelt, drónos FOD-eltávolító rendszert dolgozott ki. A projekt felvetése szerint a ma jellemzően statikus szenzorokkal, radarokkal észlelt, illetve emberi munkával kezelt helyzeteket hatékonyabban megoldhatja egy kamerával szerelt és a képeket mesterséges intelligencián alapuló algoritmussal elemző drón. Az eszköz folyamatosan ellenőrzi a futópályákat, gurulóutakat FOD-ok után kutatva, de képes lehet a kisebb tárgyakat eltávolítani (például fémdarabokat, csavarokat mágnessel), a nagyobbakról pedig riasztást adni a szakembereknek. A csapat tagjai pályamunkájukban ugyanakkor azt is jelezték, hogy a már létező automatizált drónok ilyen alkalmazásához a tanulni képes, mesterséges intelligencián alapuló szoftver kifejlesztése mellett a jogi szabályozás változása, illetve komoly biztonsági megoldások is szükségesek.
A FOD-REDS csapat ismerteti a FOD-eltávolító rendszer működési elvét
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem második helyen végzett Globmasters csapatának tagjai – Kele Katalin, Pósa Zsófia és Magyar Martin – mindannyian a Hadtudományi és Honvédtisztképző Karon tanulnak, Repülésirányító specializáción. Clear to up elnevezésű applikációjuk arra hivatott, hogy megkönnyítse a mindennapi drónhasználatot, és segítő kezet nyújtson a léginavigációs szolgáltatóknak. Az alkalmazás megoldást kínál mind a kereskedelmi célú felhasználás (drónposta, dróntaxi), mind pedig a közhasznú reptetések számára (vérszállítás, kutató-mentő alkalmazások). A projekt fő szempontja a biztonság. A pályázók olyan funkciókat terveztek, amelyek a repülésbiztonságot segítik elő, illetve annak szintjét emelik – például folyamatos meteorológiai értesítéssel, vagy figyelmeztetésekkel a tiltott légtérbe való belépéskor, illetve a kijelölt légtér elhagyásakor.
_____________________
Az alkalmazás nem csak a légtérhasználati engedély megszerzéséhez szükséges időt rövidítené le, de alternatív útvonalat is tervezne arra az esetre, ha valaki sürgősen venne igénybe egy adott légtérrészt.
_____________________
A csapat a felhasználói élményt is szem előtt tartotta: az alkalmazás egyfajta közösségi platformként is működhet a drónpilóták számára.
Az NKE Globemasters csapatának drónos applikációja
A képzeletbeli dobogó harmadik fokára Buskó Csenge, Kiss Vivien és Elekes Balázs, vagyis a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Charlie-Victor-Bravo csapata léphetett fel, moduláris esemény-előrejelző és figyelmeztető rendszerével. Koncepciójuk középpontjában a mesterséges intelligencián alapuló adatfeldolgozás áll – a légiforgalmi irányítás során keletkező óriási adatmennyiség felhasználása jelentős mértékben támogathatja a légiforgalmi irányítók munkáját, illetve döntéseiket.
_____________________
A rendszer előre figyelmeztetné a légiforgalmi irányítókat a nehezen megjósolható eseményekre, többek közt az időjárásváltozásra, a pilóták reakcióira, a levegőben keletkező veszélyhelyzetekre, vagy az üzemanyagtakarékosság miatti útvonalmódosításokra is. Rendszerük nagy, akár egymással össze sem függő adathalmazokat is képes elemezni.
_____________________
A kiváló ötletek természetesen nem „vesznek el”, a HungaroControl ugyanis a jövőben hasznosíthatja a beküldött pályamunkák tudásanyagát, mi több a versenyen résztvevő diákoknak is együttműködési lehetőséget kínálhat, illetve bevonhatja őket gyakornoki programjába. A HungaroControl nem titkolt célja a kezdeményezéssel, hogy felkeltse a fiatalok érdeklődését a cég által kínált szakmai lehetőség iránt, így egyre több tehetség tekinthet potenciális munkahelyként a léginavigációs iparágra.
Kapcsolódó cikkek
- Jobb teljesítmény és több funkció a céges adatok biztonságban tartásához
- Megvannak a DigiGirlZ AI Challenge nyertesei
- Május végén startolt a Publicis Groupe AI vezérelt platformja Magyarországon
- Cassandra mesterséges intelligenciával racionalizálja a call centerek működését
- Rekordok dőlnek a kisgépes forgalomban
- Az easyJet partnere elkezdi az elektromos hajtóművek fejlesztését
- Tavaly is több mint egymillió gép biztonságát garantálta a HungaroControl
- Karácsonyi díszítés: Csak a házat díszítsük, az eget ne!
- A Fujitsu első díjat nyert az Airbus versenyén
- Mesterséges intelligencia és gépi tanulás oldhatja meg az élelmezési problémákat
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.
Térképen is kereshető kultúrprogramokat kínál a megújult Port
Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a kultúra iránt érdeklődők igényeit.