Európa új tigrisei
Megjelent a PayPal és a Deloitte Európa új tigrisei címmel készített jelentése az elmúlt években kiemelkedő növekedést produkáló közép- és kelet-európai országok gazdasági sikereinek hátteréről.
A növekedést befolyásoló legfontosabb dimenziókat bemutató elemzés láthatóvá teszi a Balti-tengertől a Földközi-tengerig terjedő térség gazdasági fejlődésének legfontosabb mozgatórugóit, valamint számba veszi a további fejlesztési lehetőségeket. Az elemzés a térség 13 országának gazdasági teljesítményét (Magyarország, Lengyelország, Bulgária, Horvátország, Csehország, Észtország, Finnország, Görögország, Litvánia, Lettország, Románia, Szlovákia és Szlovénia) hasonlítja össze.
„A PayPal-nél évek óta kiemelt figyelemmel követjük, hogy a KKV-ágazatok megerősödése, az új digitális technológiák gyors térnyerése, és az online kereskedelem felfutása hogyan járul hozzá Európa új tigriseinek fejlett európai gazdaságokhoz történő felzárkózásához. Kutatásunk azt vizsgálta, hogy a kereskedelemben és a fizetésekben alkalmazott új technológiák hozzájárulnak-e a régió fejlődéséhez. Megnyugtató és örömteli számunkra, hogy az eredmények megerősítették feltételezésünket, miszerint a KKV-k a régió gazdaságának meghatározó szereplői, és az általuk bonyolított nemzetközi e-kereskedelmi forgalom folyamatos bővülése fontos része a növekedésnek” – mondta el Marcin Glogowski, a PayPal közép- és kelet-európai térséget irányító főigazgatója.
A régió javuló versenyképességének fő pillérei
A gyors növekedést részben az Uniós finanszírozás tette lehetővé, amely csökkentette a különbségeket a térség és a fejlett nyugat-európai országok között, azaz számos ország fejlődése a regionális kohézióra összpontosító európai uniós források felhasználásával függ össze.
Emelkedő termelékenységi ráta
A vizsgált gazdaságok erősödésének egyik fontos indikátora a termelékenység növekedése, amely a régióban közel kétszerese a fejlettebb európai országokban tapasztalható növekedési ütemnek, (2007 óta 9%-kal nőtt) miközben minden negyedik Európai Unióban regisztrált KKV (22 millióból 5,2 millió) a vizsgált régió egyik országában található. A kutatás megállapítja, hogy mivel a vizsgált piacok kis- és középvállalkozásai egyre bátrabban tesznek lépéseket a külföldön történő terjeszkedés irányába, a térség exportjának GDP-hez viszonyított aránya 14 százalékponttal magasabb (56%) mint más EU-országokban.
A munkaerő versenyképessége
A munkavállalók magas képzettsége és a nyugat-európai országokhoz képest alacsony bérszínvonal növeli a régió versenyképességét. A munkavállalói kompenzáció a nyugat-európainak körülbelül harmada, ugyanakkor a térségben az utóbbi években kétszer olyan gyorsan nő a magas szintű számítástechnikai képzettséggel rendelkező munkavállalók száma mint a többi európai országban. Az egységes európai jogi környezet, valamint az alacsonyabb adók ugyancsak megkönnyítik a térség országai számára az érettebb piacokhoz történő felzárkózást.
A digitális infrastruktúra fejlődése pozitív hatással van a digitális ágazatokra, mint például az e-kereskedelem. 2017-ben a vizsgált országokban a háztartások több mint 80%-a rendelkezett internet-hozzáféréssel, szemben a 2008-as 50% alatti értékkel. Az internetes felhasználók aránya az utóbbi évtizedben 100%-kal emelkedett (szemben a többi EU ország 40%-os növekedésével). Ennek köszönhetően az elmúlt 11 évben a helyi vállalkozások több mint 200%-os növekedést tapasztalhattak az internetes kereskedelem területén, és az online megrendelésekkel rendelkező cégek száma 81%-kal nőtt. Jelenleg Európában minden negyedik online vásárló a térség valamelyik országából jön.
Export és e-kereskedelem
A régió országai kihasználják az egységes piac előnyeit, amely lehetővé teszi az áruk, a tőke és a szolgáltatások szabad kereskedelmét. A kis- és középvállalkozások által megtermelt áruk és szolgáltatások regionális szinten az export közel felét teszik ki, a külföldön értékesített áruk és szolgáltatások összértékének 49%-át adják (ez 4 százalékponttal több, mint az érettebb piacokon).
„Az export a gazdasági fejlődés lakmuszpapírja és a régió országai számára természetes módja a gazdasági növekedésnek. Az internet minden korábbinál egyszerűbbé tette a vállalkozók számára, hogy határokon átnyúló üzleti tevékenységet folytassanak. A tanulmány elkészítése során számos sikeres közép-kelet-európai vállalkozást kérdeztünk meg a nemzetközi terjeszkedéssel kapcsolatos tapasztalataikról” – mondta el Julia Patorska, a Deloitte gazdasági csoportjának vezető elemzője.
A KKV-szektor erősítése fontos szerepet játszik a magyar gazdaságban is
Az elemzés szerint a KKV-ágazat a magyar gazdaságban is fontos szerepet játszik. A magyarországi KKV-k száma 2015-ben megközelítőleg 536 000 volt, amelyek közül 31 000 rendelkezett több mint 10 alkalmazottal. A KKV-k foglalkoztatási részaránya Magyarországon valamivel magasabb (69,8%) mint a régiós átlag (68,6%), vagy mint Nyugat-Európa átlaga (68,9%). A magyar export 101,8 milliárd eurót tesz ki, ami a GDP közel 90% -a, ezzel jóval meghaladja a regionális és az európai átlagokat. Magyarországon 32 700 exportőr van, az exportőrök 98%-a KKV-ágazatból kerül ki. Az online exportot a KKV-k dominálják, de más piacokkal való összehasonlításban a nagyvállalatok jelenléte is viszonylag erős. Az online exportőrök száma összesen mintegy 1500 (nem számítva a 10 főnél kevesebb főt foglalkoztató mikrovállalkozásokat). Az exportáló kis- és középvállalkozások 15,5%-a értékesít külföldi piacokra az interneten, ami körülbelül megegyezik a regionális átlaggal (16,6%).
A további fejlődés kilátásai
Az elmúlt évek stabil növekedése, a digitális gazdaság ágazatának fejlesztése és dinamikus erősödése szilárd alapot teremtett Európa új tigriseinek fejlődéséhez.
„Az új európai tigrisek piaci fejlődésének természetes irányai az innovatív iparágakba történő beruházások növelése, az e-kereskedelem ágazatának fejlesztése, valamint a határokon átnyúló kereskedelem ösztönzése. A növekedés legfontosabb forrásai azok a helyi kis- és középvállalatok, amelyek már jelenleg is a régió fejlődésének középpontjában állnak. Hiszünk benne, hogy az e-kereskedelem fejlesztése és további digitalizálása új lehetőségeket teremt ezen vállalkozások terjeszkedéséhez mind a helyi, mind pedig a nemzetközi piacokon” – mondta Marcin Glogowski.
Kapcsolódó cikkek
- Az eMAG nem titkolt célja, hogy mindenben az első legyen
- Hazánkban is egyre népszerűbb az eSport
- A Cisco közzétette éves kiberbiztonsági jelentését
- eTrends Monitor: Hatalmas potenciált rejt a hazai online fizetési piac
- A webáruházak körében az online marketing az abszolút győztes
- 1,2 milliárd euró felett a hazai online kiskereskedelem
- Ne légy online csalás áldozata!
- Accenture Technology Vision 2018: az intelligens vállalkozásoké a jövő
- Az agilitás létfontosságú a kkv-k életben maradásához
- E-kereskedelem: így viselkedünk egy webáruházban
Trend ROVAT TOVÁBBI HÍREI
A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák
A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.
OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat
Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében. Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.
Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup
Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.
Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket
A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.
A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell
Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.