A CRM piac Magyarországon 2003-ban

Igények és lehetőségek

forrás Prim Online, 2004. január 6. 18:48
A GKI Gazdasságkutató Rt. és a Westel Rt. - a Sun Microsystems Magyarország Kft.-vel együttműködésben készült - felmérése a magyarországi CRM- és döntéstámogatási szoftverpiacról, valamint annak hardverigényéről, az üzleti alkalmazások ismeretéről, elterjedtségéről gyűjtött információkat a hazai közép- és nagyvállalatok körében.

A kutatás egyszerre tárta fel az üzleti szektor különböző ágazatainak üzleti igényeit, illetve a megvalósítást nagymértékben támogató technológiai adottságokat és fejlesztési törekvéseket. A felmérésben 318 hazai (legalább 50 alkalmazottal rendelkező) közép- és nagyvállalat vett részt. A felmérés a pénzügyi szektor kivételével az összes gazdasági tevékenységre kiterjedt.

i-CRM

Az internet által kínált lehetőségek minél szélesebb körű kihasználása más értékesítési csatornák funkcióinak kiterjesztésével az elektronikus CRM (elektronikus csatornákon - mobiltelefon, internet, interaktív TV, ATM stb. - keresztül folytatott ügyfélkapcsolat-menedzsment) felé történő elmozdulást jelzi.

Az internet-alapú ügyfélkapcsolat kezelés feltételezi a vállalat honlapjának meglétét, mellyel a hazai közép- és nagyvállalatok 62%-a rendelkezik jelenleg. A legnagyobb arányban a turizmushoz kapcsolódó ágazatok, továbbá a logisztikával és a gazdasági jellegű szolgáltatásokkal foglalkozó cégek készítették el saját webkikötőjüket, míg az átlagos szinttől messze elmaradnak a mezőgazdasági és a nem gazdasági jellegű szolgáltatásokat nyújtó vállalatok. A piaci várakozások azonban éppen ezen szegmensek gyors fejlődésére utalnak, a következő években a jelenleg sereghajtó ágazatok dinamikus felzárkózása, esetükben a honlappal rendelkező cégek arányának kétszereződése várható.

Az i-CRM, azaz az internet alapú CRM egyik mérőszáma a regisztrációs oldalak jelenléte a vállalat honlapján - ez a funkció alapfeltétele az interneten keresztül történő ügyfél-azonosításnak és a személyes megszólításnak. Az egy évvel korábbi felmérés az informatikát is felölelő gazdasági szolgáltatásokat nyújtó vállalatok innovativitását, vezető szerepét emelte ki az internetes CRM terén, ezt a jelenlegi kutatás ismételten megerősítette. Az eredmények a lehetőség felismerését és nyitottságot tükrözik a logisztika (szállítás, raktározás) és a kereskedelem területén is, a várakozásokat számszerűsítő i-CRM mutatószám rövid- és középtávon egyaránt az említett ágazatokban vette fel a legmagasabb értékeket.

Az i-CRM mutatószám értékei az egyes ágazatokban

A vállalatok többségét a termékorientáltság jellemzi ma még. A közép- és nagyvállalatok több mint 60%-a méri az egyes termékek, szolgáltatások jövedelmezőségét, ugyanakkor az egyes ügyfelekre lebontott eredményesség-mutatók használata csak a vizsgált cégek negyedénél jelenik meg.

Az ügyfélcentrikusság elsősorban az eseti ügyfélelégedettség mérésében és az elvándorlások elemzésében merül ki, de ez is csak a vállalatok felénél. Az interaktivitásra épülő, ügyfélkapcsolat-orientált üzleti igények (direkt marketing, vagy akár az ügyfél elemzésekre épülő termékfejlesztés) összegyűjtése és feldolgozása minden harmadik cégnél fordul elő.

Technológiai adottságok

A vállalat stratégiai szemléletét tükrözi, ha egymásra épülő, s a technológiai előnyöket kiaknázó alkalmazásokat vezet be. A tavalyi évhez képest elsősorban a call centerekkel való rendelkezés terén történt jelentős elmozdulás, ami az operatív CRM megoldások iránti igények várható növekedését jelzi.

A vállalatok negyede rendelkezik riportok és jelentések készítésére alkalmas eszközökkel, azonban az adattárházak ennél jóval alacsonyabb (alig több mint 5%-os aránya) változatlanul azt jelzi, hogy ezek a riportok kismértékben épülnek integrált, folyamatosan karbantartott adatbázisokra. Ugyanakkor az adatbányászat növekvő aránya (a közép- és nagyvállalatok közel 15%-nál) az analitikus CRM iránti igény erősödését vetíti előre.

A kollaboratív CRM felé

A kollaboratív, azaz az értékesítési csatornák integrációjára épülő "együttműködő" CRM lehetőségeit az alábbi ábra szemlélteti.

A kollaboratív CRM lehetőségei

Az értékesítési csatornák integrációján alapuló, összehangolt disztribúciós és kommunikációs stratégiát jelző kollaboratív CRM kialakítása, bevezetése leginkább a közösségi szolgáltatások, illetve a kereskedelmi cégek körében előrehaladott. A kollaboratív CRM terén nagy lehetőségeket rejtő gazdasági szolgáltatások ágazat jelenlegi és várható teljesítménye elmarad a korábbi várakozásoktól, míg a minden tekintetben hátrányos helyzetben lévő mezőgazdasági szektor számára a kollaboratív ügyfélkapcsolat-menedzsment távolinak tűnik, csak a hosszú távú tervekben szerepel.

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Hazánkban is megkerülhetetlen lesz a mesterséges intelligencia

Magyarországon is versenyhátrányba kerülnek azok a munkavállalók, akik nem képesek alkalmazni a mesterséges intelligenciát (MI), és azon médiavállalatok, amelyek nem integrálják az új technológiákat a munkafolyamataikba – olvasható a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) friss tanulmányában, hozzátéve: a magyarok inkább pozitívan gondolnak az MI-megoldásokra.

2024. május 21. 19:10

Indul az emberszabású robotok sorozatgyártása

Már jövőre megindulhat az első ipari célú humanoid robotok sorozatgyártása. Ezekkel az eszközökkel a manuális tevékenységek több mint fele automatizálható. Az emberszabású robotok bevezető ára 80.000 euró körül várható, de így is nagyjából másfél év alatt megtérül egy ilyen beruházás – mutatta ki tanulmányában a stuttgarti központú Horváth csoport, amelynek magyarországi tagja az IFUA Horváth.

2024. május 21. 13:02

KPMG: Az energiaipar sem ússza meg a genAI bevezetését

Óvatosak a generatív mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán az energiaipari vezetők. A KPMG Global Energy CEO Outlook legutóbbi kutatása szerint a vezérigazgatók a jelenlegi ingatag geopolitikai és politikai helyzetben is bizakodóak a növekedési kilátásokat illetően, a befektetések terén pedig legfőbb prioritásuk a generatív mesterséges intelligencia. Lelkesedésüket mérséklik azonban az etikai problémák és a kiberbiztonsági kockázatok. A kutatásból az is kiderül, hogy a vezérigazgatók az ESG-t ma már az üzleti siker egyik alapjának tartják.

2024. május 21. 11:28

A műanyaghulladékot a felére csökkentették az ABB finnországi gyárában

A hulladékok újrahasznosítására irányuló innovatív eljárások bevezetésével az ABB finnországi Porvoóban találha-tó gyártóüzeme 50 százalékkal csökkentette a vegyes műanyaghulladék mennyiségét, és 2023-ban közel 20 száza-lékkal javította az újrahasznosítás arányát. Az újrahasznosítási erőfeszítések fontos lépést jelentenek a Föld erőfor-rásainak megőrzése és az ügyfelek fenntarthatósági kötelezettségvállalásainak támogatása felé; ezen erőfeszítések 2024-ben 16 égerfa átlagos súlyának megfelelő mennyiségű polipropilént takarítanak meg.

2024. május 21. 09:54

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Utazási konferencia az Angyalok városában

XX. E-KERESKEDELMI KONFERENCIA BY SAMEDAY

2024. május 17. 14:47

Az IKEA Kreativ megérkezett Magyarországra

2024. május 15. 17:52

Továbbra is Christian Klein az SAP első embere

2024. május 7. 13:17

Magyar siker: Nemzetközi díjat nyert a TIME magazintól a nyelvtanuló-applikáció

2024. május 3. 19:59