Üzleti szabálykezelés

forrás Prim Online, 2008. szeptember 17. 07:37

A számítógéppel támogatott munkavégzés a hétköznapjaink részévé vált. Egyszerre tekintünk rá eszközként, egyik legmegbízhatóbb tanácsadóként, mindennapi munka- és játszópartnerünkként. Funkciói közül a legizgalmasabb az, amikor döntéseink helyettesítőjeként vagy kiegészítőjeként látjuk az integrált áramköröktől vezérelt dobozt: támogatást várunk elképzeléseink alátámasztására, vagy azok cáfolására. Cikkünkben Zsíros Ákossal, az Alerant Informatikai Zrt. szakértőjével beszélgetünk a szabálykezelés aktuális kérdéseiről.

PO: - Milyen lehetőségeket nyújt a döntéstámogatás?

Zs. Á.: - Az emberi döntési folyamat megértése, modellezése, szimulálása több tudományterület régi célkitűzése (orvostudomány, pszichológia, matematika, mesterséges intelligencia). Egyes modellek az emberi döntés helyettesítését (döntéshozó rendszerek), mások a humán kontroll megtartását, és a döntés-előkészítés segítését (döntéstámogató rendszerek) tűzték ki célul. Egy döntési modell életciklusa két fő fázisra bontható: a kezdeti előállításra (tanuló fázis) és az alkalmazásra (szimuláció, végrehajtás). Gyakran a két fázis nem válik el végleg egymástól, mivel az alkalmazás során szerzett tapasztalatok alapján a modell tovább finomítható.

A döntési modelleket számos szempont szerint csoportosíthatjuk, melyek közül talán a két legfontosabb az előállítás folyamatára, illetve az interpretálhatóságra vonatkozik. Az előállítás történhet a szabályok, paraméterek egyértelmű megadásával, illetve informatikai eljárások, tanulóalgoritmusok bevonásával, ahol múltbeli esetek automatizált elemzése, minták felismerése szolgáltatja a későbbi döntések mögötti tudást. Az előbbiek a szakértő tudását modellezik, az utóbbiak a rendelkezésre álló, tanulás alapjául szolgáló esetekhez igazodnak. Interpretálhatóság szempontjából a modelleket két fő csoportra bonthatjuk. A fekete doboz (black-box) modellek belső működése egyáltalán nem, vagy csak nagyon nehezen írható le egy külső résztvevő számára (ilyenek a neurális hálózatokat, vagy a genetikus algoritmusokat használó modellek), míg a ha-akkor (if-then-else) szabályokon alapuló modellek könnyen interpretálhatók. Az üzleti fejlesztések középpontjában a szakértők bevonásával épített, ha-akkor szabályokat használó döntéstámogató modellek találhatóak, mivel ezek felett legnagyobb az üzleti kontroll lehetősége, illetve az alkalmazásukkal hozott döntések egy harmadik fél számára is könnyen megmagyarázhatóak.

PO: - Mi az oka annak, hogy a szabálykezelés az elmúlt időszakban az érdeklődés homlokterébe került?

Zs. Á.: - Az informatikai rendszerek az üzleti, szervezői, üzemeltetői és fejlesztői csapat együttműködésének eredményeként születnek. Sokáig ezek az alkalmazások egyre nagyobb méretet értek el, de a „dinoszaurusz” korszakot követően paradigmaváltás következett. A monumentális rendszerek helyett a moduláris, elosztott rendszerek kerültek előtérbe, melyet a Java Enterprise Edition (JEE) szemlélete is támogat. A modell informatikai oldalról támogatást élvez, de mivel magában hordozza az üzleti folyamatok és szabályok elrejtésének lehetőségét, így üzleti oldalról (üzleti elemzők, döntéshozók) kevéssé elfogadott.
Az üzleti folyamat az üzleti folyamatkezelő (BPM) komponensek bevezetésével vált az informatikai rendszer önálló elemévé. Tervezése, fejlesztése és végrehajtása moduláris informatikai rendszerben történik, s ennek további előnye, hogy lehetővé teszi a tapasztalatokra épülő visszacsatolást, az üzleti folyamat pontosítását.
Az informatikai rendszerek egy újabb absztrakciós szintje az üzleti szabálykezelő (BRM) komponensek beépítésével érhető el. Segítségével az üzleti döntéshozó logika az informatikai rendszer önállóan tervezhető, fejleszthető és kezelhető elemévé válik. Mivel ez a megközelítés az informatikailag egyre képzettebb üzleti elemzők és döntéshozók számára nagyobb rugalmasságot biztosít, a jövőben a BRM-komponensek erősödése várható.

PO: -Milyen területeken használják fel a szabálykezelést?

Zs. Á.: - A BRM elsősorban azoknál a cégeknél jelent megoldandó feladatot, ahol a növekvő ügyfélszám, erősödő versenyhelyzet és folyamatosan változó szabályozási előírások mellett gyors és pontos döntéseket kell hozni. Ennek megfelelően elsősorban a pénzügyi szektor szereplőit érinti, de fontos terület a távközlési cégeknél, kiskereskedelmi vállalkozásoknál és államigazgatási intézményeknél is. A pénzintézetek tipikusan hitelbírálati folyamataiknál, ügyfélminősítési eljárásaiknál vagy a termékkönyv alapján végzett, személyre szabott ajánlatok kezelésénél használják fel, a távközlési cégek a hálózat és szolgáltatásmenedzsmentnél, a kereskedelmi vállalkozások az árképzésnél, de mindenhol fontos promóciók és lojalitás programok lebonyolításakor is. Az üzleti felhasználókon kívül egyetemek és kutatóintézetek kutatási projektjeiben, valamint az orvosi diagnosztikában jut jelentős szerephez a szabálykezelés.

PO: - Mi jellemezi a BRM-eszközöket?

Zs. Á.: - Valamennyi szektor, de különösen a pénzügyi cégek döntéstámogatási feladatainak jellemzője, hogy nagy mennyiségű szabályt kell gyorsan és pontosan kiértékelni, az eredményeknek pedig utólag is megmagyarázhatónak kell maradniuk (interpretálhatóság). Emellett lényeges, hogy a szabályok a humán résztvevők számára is érthetőek legyenek. Ezek az érvek a ha-akkor szabályokon alapuló, 0-1 logikát használó döntési eljárásokat részesítik előnyben. A döntési logikát megtestesítő szabályok egy jó BRM-rendszerben, mint például az ILOG JRules eszközében a komponens alapú rendszer önálló elemét képezik. Karbantartásuk itt különösebb informatikai fejlesztés nélkül végezhető, s a döntési folyamatot vagy a döntés körülményeit – például szabályozási előírások – leíró új szabályhalmaz segítségével szimuláció is végezhető.

Jelenleg számos informatikai rendszerben az üzleti döntési logika és a döntési körülmények is a meglévő rendszerekbe kódolva található meg. Erre a rugalmatlan megoldásra nyújtanak alternatívát a komponens alapú, önálló szabálymotorral rendelkező BRM-rendszerek. Mint minden eszköz, ez sem old meg önmagában minden problémát, de egy jól megtervezett, kellő mértékű üzleti logikát összpontosító informatikai rendszer az üzleti elemzők és döntéshozók számára hatalmas lehetőségeket rejt.

 

Az ILOG JRules oldala az Alerant Zrt. honlapján

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A digitális bankolás jövője: személyre szabott ügyfélélmény és új generációs technológiák

A Deloitte legfrissebb, Digital Banking Maturity 2024 kutatásának eredményeiből kiderül, hogy a COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez. A fejlesztések fókuszában a funkciók mennyisége helyett, egyre inkább a személyre szabottság, az ügyfélélmény fokozása és a költséghatékonyság kapott hangsúlyt. Emellett a korábban elhanyagolt területek, például a digitális jelzálog is előtérbe kerültek.

2024. november 21. 17:59

OMV: 2025 végéig országszerte elérhető lesz az ultragyors töltőhálózat

Országszerte 15 helyszínen már igénybe vehetőek az OMV új gyorstöltői. A társaság még idén megduplázza ultragyors töltéssel üzemelő töltőállomásai számát, 2025 végéig pedig közel 50 helyszínen összesen 80 villámtöltő pont működik majd az országban. A töltők legalább 100 kW teljesítmény leadására képesek, ami később több helyszínen akár a 200 kW-ot is elérheti, a hálózati kapacitás függvényében.  Az OMV saját applikációt is fejlesztett a töltőkhöz, amiben most különleges akciókkal várja az autósokat.

2024. november 21. 16:35

Nemzetközi szintre lép a karbonlábnyom-csökkentő magyar startup

Balogh Petya és az általa fémjelzett STRT Holding Nyrt., valamint két másik befektető látott fantáziát a digitális marketing tevékenységek, így a weboldalak és e-mail kampányok karbonlábnyomának csökkentésére specializálódott Carbon.Crane-ben. A világszinten naponta küldött 350 milliárd e-mail* és a 200 millió aktívan üzemelő weboldal** – a háttérben dolgozó szerverparkok miatt – egyre nagyobb, ráadásul egyre növekvő részét teszi ki a globális karbonkibocsátásnak, erre dolgozott ki egyedi megoldásokat a 100%-ban magyar tulajdonú és hazai alapítású startup. Az egyedi és innovatív szolgáltatásokat nemzetközi szinten is értékeli a szakma, amit legutóbb a MediaSpace Global Changemakers' Awards 2024 díjával ismert el.

2024. november 21. 14:56

Újabb kutatás cáfolja az AI-félelmeket

A Unisys friss kutatása szerint mind az alkalmazottak, mind a munkáltatók pozitívnak ítélik meg a mesterséges intelligencia (AI) munkahelyi hatását. A Magyarországon több mint 700 szakembert foglalkoztató vállalat négy országban elvégzett felmérése azt mutatja, hogy az AI alkalmazása növelheti a dolgozói elégedettséget, és segítheti a gyorsabb karrierépítést, míg a vállalatvezetők szerint versenyképességüket veszélyezteti, ha nem építik be a technológiát a működésükbe.

2024. november 21. 11:39

A Mikulás sem egyedül dolgozik, a cégednek sem kell

Egyre több vásárló igyekszik elkerülni a december végi vásárlási dömpinget, így az online megrendelések száma a karácsonyt megelőző hónapokban akár az éves átlag többszörösére is ugorhat. Az áruházak számára ilyenkor kiemelten fontos a forgalom maximalizálása, de a megugró ügyfélszolgálati igények kielégítése és a zökkenőmentes kiszolgálás biztosítása komoly kihívásokat jelent.

2024. november 21. 10:12

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Huszadik alkalommal adták át a Hégető Honorka-díjakat

2024. november 21. 16:58

Hosszabbít ’Az Év Honlapja’ pályázat!

2024. november 19. 09:54

Törj be a digitális élvonalba: Nevezz ’Az Év Honlapja’ pályázatra!

2024. november 14. 16:36

A virtuális valóság az egészségügyet is forradalmasíthatja

2024. november 12. 18:01