A bankkártyáknál dinamikusan terjed a csiptechnológia
A MasterCard regionális vezetője ezt pénteken, Budapesten egy, az elektronikus bankolásról tartott konferencián elmondta: a csipes technológia nagy előnye az ügyfelek számára, hogy növeli a kártyahasználat biztonságát, a bankok számára pedig az, hogy költséghatékony eszköze az elektronikus bankszolgáltatások elterjesztésének, bővítésének. A következő fejlődési szakasz az lesz, hogy a csipes technológiában az egyszer használatos jelszavak kerülnek majd előtérbe.
Aláhúzta: egyúttal terjed az "érintés nélküli" fizetést biztosító eszközök világméretű használata is, elsősorban olyan helyeken, ahol az emberek gyorsan kis összegű fizetéseket szeretnének teljesíteni. Ide tartoznak a bolti, gyorséttermi, benzinkútnál történő vásárlások, illetve a jegyvásárlás például a focimeccsekre. Az úgynevezett "paypass", vagyis a "fizess és menj " technológia bevezetése napirenden van Angliában, Franciaországban, Törökországban, és már most nagy léptékben halad az USA-ban is, többek között a MacDonald,s gyorséttermi hálózatban, illetve egyes metróvonalakon. Ez esetben a fizetést teljesítő, banki elszámolást biztosító kártyát, vagy más eszközt kulcsokra, kocsikulcsokra, órákra, karkötőkre is rá lehet tenni, és elég elhaladni a fizetés igazolását biztosító másik eszköz előtt, ahhoz nem kell közvetlenül hozzáérni. A MasterCard vezetője azt is elmondta, hogy Angliában például a futballstadionokban vezethetnék be az "érintés nélküli" fizetést a jegyvételek egyszerűsítésére, már most használják a paypass technológiát a manchesteri stadionban.
Külön kiemelte, hogy Kelet-Közép-Európában és Dél-Európában Törökország játszik úttörő szerepet az új technológiák elterjesztésében. A törökországi Garanti Bank (amely a General Electric Capital tulajdonában áll) mind a csiptechnológiát, mind pedig a paypass fizetési módszert rohamosan alkalmazza hálózatában. Kelet-Közép-Európában pedig Lengyelország és Szlovákia indította el 2008 elején a paypass eszközök bevezetésének projektjét.
Forrai Péter, az OTP Bank ügyvezető igazgatója aláhúzta: napjainkban az egyes hitelintézetek különböző értékesítési csatornái nagymértékben versenyeznek egymással, az elektronikus bankolás, az internet használata egyértelműen vezet a mobil-bankolással szemben. Az OTP ügyvezető igazgatója szerint míg a ,90-es évek végén az internetes bankolást kifejezetten a maximum 35 éves, lehetőleg menedzser típusú fiatalok használták, napjainkban már a nyugdíjasok is előszeretettel végeznek banki műveletet az interneten keresztül. Az ügyfelek egyre nyitottabbak és érdeklődőbbek az új megoldások iránt, azonban csak azokat alkalmazzák, amelyeket a lehető a legkönnyebben tudják elsajátítani és nem támasztanak az ügyfelekkel szemben magas technológiai ismereteket. Elmondta: érdekes, hogy az új folyószámla-szerződések 90 százalékát már direkt banki szolgáltatások révén kötik és terjednek olyan szolgáltatások is az internet, illetve a mobil bankolás révén, mint a mobil parkolás, a mobiltelefonnal történő autópályamatrica-vétel és nem ritka a tőzsdei ügyletek interneten keresztül történő bonyolítása sem.
Nyíri József, az IND Csoport fejlesztési vezetője pedig arról számolt be, hogy napjainkban az a tendencia, miszerint a személyi számítógépek, illetve a mobiltelefonok használata, szoftverei, megoldási lehetőségei nagyban közelítenek egymáshoz. Kiemelte: míg a fejlett piacoknak számító Európában és Észak-Amerikában a mobil bankolást kimeríti az egyenleglekérdezés, vagy a számlák kifizetése, addig Japánban már a tőzsdei kereskedést is mobilon bonyolítják az ügyfelek. Ehhez azonban az kell, hogy a mobiltelefonok képernyői egyre nagyobbak, áttekinthetőbbek legyenek és szoftvereik segítségével maximum öt lépésben végigvihető legyen egy banki tranzakció. Érdekességként elmondta: a mobiltelefont használók azt is igénylik, hogy színes, szép felhasználói felületnek számító képernyőn bonyolítsák a banki ügyleteket és minél kevesebb adatot kelljen bevinniük egy-egy tranzakció alkalmával.
Kapcsolódó cikkek
- Hitel- és lízingválasztó program indult a PSZÁF honlapján
- Bankkártya-elfogadást ösztönző, hazai MasterCard kampány
- Az internetezők 23%-a bankkártyáját is használja a neten
- MasterCard: hódítanak az érintés nélküli bankkártyák
- IBM megoldás a biztonságos online bankoláshoz
- Az USA történetének legnagyobb banki adatlopása, 40 millió hitelkártya adatait szerezték meg
- Az online bankok háromnegyede nem biztonságos
- Bankkártyákról mindenkinek - új online MNB kiadvány
- A magyarok többsége tart az internetes átutalástól
- Megújult a Budapest Internetbank
Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI
Indul a Hello Cleantech 3.0: a magyar startupok számára is kitörést biztosít a program
A rendkívül sikeres, eddig közel 300 úttörő megoldást és 50 iparági vezetőt összehozó, Hello Cleantech program harmadik alkalommal is elindult idén novemberben. Már fogadják az európai tiszta energetikai megoldásokat bemutató pályázatokat szerte Európából, ezen belül Magyarországról is. A 2024-es EIT InnoEnergy által indított program egyedülálló hidat képez az innovatív startupok és iparági vezetők között. A résztvevők amellett, hogy szakmai támogatásban részesülhetnek üzlet- és technológiafejlesztési területen, finanszírozáshoz juthatnak és hozzáférhetnek a vezető kockázati tőkealapokhoz.
Az adózás területén is új korszakot hoz a mesterséges intelligencia
Jelentősen átalakíthatja az adó- és pénzügyi osztályok működését a generatív mesterséges intelligencia (GenAI) — derül ki az EY 1600 pénzügyi igazgató és adószakértő megkérdezésével készült nemzetközi kutatásából. Az új technológia fokozza a hatékonyságot a válaszadók többsége szerint, de nem számítanak arra, hogy elveszi az állásokat a szakemberektől.
A magyar vásárlók egyre tudatosabbak az online térben: a Pepita.hu kutatása
A Pepita.hu legfrissebb felmérése szerint a magyar online vásárlók egyre tudatosabban óvják személyes adataikat, és törekednek a biztonságos fizetési megoldások alkalmazására. Az ünnepi időszak küszöbén végzett felmérés eredményei rámutattak, hogy a vásárlók fele rendszeresen használ utánvétet, és sokan részesítik előnyben az olyan biztonsági megoldásokat, mint a kétlépcsős azonosítás vagy a megbízható piacterek. Az eredmények azt mutatják, hogy a magyarok bizalma nő az online vásárlás iránt, és az adatvédelem fontossága egyre szélesebb körben ismert.