A világnak könyv, nekünk tévé kell a netről

Elkészült az E-Shopping Report 2010

forrás Prim Online, 2010. október 26. 16:03

Ugyan az elmúlt évben a vásárlási kedv stagnálása és a tranzakciók számának csökkenése miatt az online piac nem bővült a korábban megszokott ütemben, az azonban biztató jel, hogy a 18-64 éves internethasználók túlnyomó többsége nem zárkózik el az online vásárlástól - többek között ez derült ki a KutatóCentrum által évente készített E-Shopping Report felméréséből. A kutatás eredményei szerint a webes boltok bizalomépítéssel segíthetik a piac fellendülését.

Bár az online vásárlók száma nőtt az elmúlt évben, a vásárlási kedv stagnálása és a tranzakciók gyakoriságának kismértékű csökkenése visszafogta az online piac bővülését – többek között ez derült ki a KutatóCentrum éves felméréséből, az E-Shopping Reportból, melynek ingyenes kivonata a www.kutatocentrum.hu/tanulmanytar oldalról is letölthető.

„Az online vásárlók számának növekedését az internet penetráció emelkedése eredményezte: a heti rendszerességgel netezők aránya egy év alatt ugyanis 49 százalékról 56 százalékra növekedett” – magyarázta Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője. A gazdasági világválság hatására stagnált viszont az online vásárlási kedv: hasonlóan a tavalyi adatokhoz az elmúlt egy évben az aktív netezők közel fele rendelt legalább egyszer a világhálón, és további egyharmada próbálta már ki korábban az e-vásárlást. Rosszabb a helyzet a vásárlási gyakoriságot nézve: az eredmények szerint ugyanis az online tranzakciók száma az előző évhez képest minimális visszaesést mutat. A válaszadók 42 százaléka az elmúlt egy évben legalább két alkalommal vásárolt az interneten, egyharmada ugyanakkor tavaly nem használta erre a világhálót, annak ellenére sem, hogy korábban próbálta már az online rendelést.

„Az online piac szereplőinek bíztató lehet, hogy a tavalyi eredményekhez hasonlóan a megkérdezettek túlnyomó többsége (84%) nem zárkózik el az e-shopping lehetőségétől” – hangsúlyozta a szakember. Ráadásul ezeknek a válaszadóknak több mint egyharmada úgy nyilatkozott, hogy a következő 12 hónapban biztosan fog a neten vásárolni.

Míg globális szinten a legtöbben könyvet, ruházati cikkeket és videót, DVD-t, illetve játékot vásárolnak a weben (forrás: Nielsen, 2010), addig hazánkban a megelőző évekhez hasonlóan az elektronikai cikkek a legkeresettebbek, megelőzve a könyveket, valamint a ruhaneműket. A hagyományos vásárlási szokásoknak megfelelően a férfiak interneten is elsősorban elektronikai cikkeket szereznek be, míg a nők leginkább könyveket és ruhaneműket keresnek.

A szállásadóknak is érdemes megjelenniük a világhálón: a következő 12 hónapban online tranzakciót tervezők ugyanis az elektronikai cikkek és könyvek beszerzése mellett leginkább a szállásfoglalást (37%) intéznék online. „Bár az elmúlt évben a megkérdezetteknek csupán 23 százaléka foglalt szállást az interneten, azonban figyelembe véve azt, hogy sokkal gyakrabban vásárolunk elektronikai cikkeket vagy ruhaneműt, ez igen magas arány” – jegyezte meg az eredmények kapcsán Barcza Enikő.  A turizmus más szereplőinek is kedvező terepet jelenthet a világháló: az elmúlt évben a megkérdezettek egyötöde vett a weben busz-, vonat- vagy repülőjegyet, a jövőre online vásárlást tervezőknek pedig 28 százaléka tartja ezt elképzelhetőnek.

Még mindig nagy a bizalmatlanság

Az online vásárlást az elmúlt egy évben legtöbben annak gyorsasága és egyszerűsége miatt választották (91%), de az interneten elérhető kedvezőbb árakat is sokan említették (81%). Ez utóbbi szempontot tavalyhoz képest 10 százalékkal többen emelték ki.

A számos előny ellenére még mindig sokan nem rendelnek a világhálóról: őket leginkább az tartotta vissza, hogy nem tudják személyesen megvizsgálni a termékeket. A bizalmatlanság is döntő érv: a nem-vásárlók 40 százaléka egyszerűen fél megadni a kártyaszámát. „Azoknál, akik jövőre sem terveznek online vásárlást, szintén a bizalom hiánya a legnagyobb visszatartó erő – emelte ki a szakember. – Ennek megfelelően a webes boltok egyik legfontosabb feladata a bizalom kiépítése, illetve megerősítése lehet, amiben segíthetnek a különböző garanciavállalások, vagy a fogyasztói vélemények és értékelések megjelenítése az oldalon.” Ehhez kapcsolódóan kritikus kérdés az is, hogy milyen fizetési módokat tesznek elérhetővé az e-kereskedők: az E-Shopping Report 2010 felmérésről készült részletes tanulmány – melyet a KutatóCentrum értékesít – többek között erre is kitér.

Az E-Shopping Report a KutatóCentrum évente lebonyolított kutatása, mely a lakossági online vásárlási szokásokat és trendeket vizsgálja. A nagymintás lakossági felmérést szekunder adatgyűjtés előzte meg, mely hazai és nemzetközi felméréseket egyaránt feldolgozott. A primer adatgyűjtés 2010 júliusában 1210  internetező online megkérdezésével történt. Az adatbázis a legfontosabb demográfiai ismérvekre – életkor, nem és településtípus – reprezentatív a legalább hetente internetező 18-64 éves magyar lakosságra nézve. A tejes tanulmányt a KutatóCentrum értékesíti.

Infogazdaság ROVAT TOVÁBBI HÍREI

Siemens Xcelerator: az Eplan és a Siemens zökkenőmentes adatátvitelt tesz lehetővé a gépgyártásban

A Siemens és az Eplan hatékonyabbá teszi a tervezési és gyártási folyamatokat a gépeket és gyártósorokat építő ügyfeleik számára.

2024. december 21. 16:47

A Z-generáció tudja milyen munkahelyet szeretne

Az önérvényesítés, a munkahelyi környezet, az anyagiak, a társas kapcsolatok, valamint a kreativitás, illetve a szellemi ösztönzők azok a legfőbb munkaértékek, amelyek a STEM pályára lépő Z-generációs fiatalok számára meghatározóak a leendő munkahelyük kiválasztásában és az ottani megmaradásukban – derül ki a Becsei Lilla pályaorientációs szakember friss, országos, reprezentatív kutatásából, amit az Együtt a Jövő Mérnökei Szövetséggel együttműködésben készített el a 12. osztályos magyar tanulók körében.  

2024. december 21. 13:49

Sikertörténet: a Széchenyi-egyetem exitált drónfejlesztő startup cégéből

A győri Széchenyi István Egyetem jelentős hozzáadott értékkel vállalt szerepet a három éve egy szakmai partnerrel és egy tőkebefektetővel létrehozott ABZ Innovation Kft. eredményeiben, amelynek visszaigazolását a piaci siker jelenti. Az intézmény november végén értékesítette a drónfejlesztéssel és -gyártással foglalkozó startup cégben meglévő tulajdoni hányada jelentős részét.

2024. december 20. 18:11

Gyorsítósávban az AutoWallis

Sikeresen lezárta eddigi történetének legnagyobb felvásárlását az AutoWallis Csoport, ezzel tovább erősítve cseh autókiskereskedelmi pozícióját és meghatározó régiós szerepét. A magyar tőzsde autós vállalata egy lépésben szerezte meg a cseh piacon működő, tavaly közel 50 milliárd forintnak megfelelő árbevételt elérő MILAN KRÁL GROUP 100 százalékát, melynek köszönhetően újabb márkákat (Mercedes-Benz, Ford) és új tevékenységet (Mercedes-Benz Truck nagyhaszongépjárművek értékesítése, szervizelése) is bevont portfóliójába.

2024. december 20. 10:06

Szigorodik az ellenőrzés a webáruházak felett

A fogyasztóvédelmi hatóság már 2024-ben is kiemelten vizsgálta a webáruházakat és a nemzetgazdasági miniszter legutóbbi bejelentése alapján ezek a vizsgálatok csak szaporodni fognak a jövő évtől. Ráadásul, 2025-től egy fogyasztóvédelmi csúcshatóság is létrejön, amelynek kiemelt célja lesz a fogyasztók védelmének biztosítása az online térben. Webáruház üzemeltetőjeként nem árt ezért felkészülni arra, hogy mik is azok a főbb gyakorlatok és hiányosságok, amikre ugrik a hatóság. A Jalsovszky Ügyvédi Iroda szakértője segítségével ismertetjük a részleteket.

2024. december 19. 11:42

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Az ázsiai autóipar lehagyta digitalizációban Európát

2024. december 21. 10:22

Új platform köti össze a vállalkozókat és partnereiket

2024. december 16. 13:25

CES 2025 előzetes: Elon Musk Amerikája, avagy a világ Musk-ja

2024. december 9. 16:46

Újabb részvételi rekordot döntött az e-Hód

2024. december 9. 11:32