Hogyan válhatunk vezető CSR vállalattá?

forrás: Prím Online, 2016. október 14. 11:55

A globális erőforrás menedzsmenttel kapcsolatos fenyegetés egyre nő. Miközben az ENSZ Fenntartható Fejlődési Célok (UN Sustainable Development Goals) és a Párizsi Egyezmény célkitűzései segítenek az előttünk álló kihívások tudatosításában, a vállalatoktól is elvárható, hogy vezető szerepet játsszanak a kérdésben. Ha valaki fenntarthatóság téren vezető szerepet kíván betölteni, akkor első lépésként el kell fogadnia, hogy a klímaváltozás, a fosszilis üzemanyagok csökkentése, a ritka földfémek készletének kimerítése és más környezeti kérdések olyan sürgős kihívás elé állítanak, amire a vállalatoknak is lépniük kell.

A fenntarthatóság integrálása az üzleti működésbe

Ahogy a körkörös gazdaságnak be kell épülnie a szélesebb értelemben vett gazdasági folyamatokba, úgy a vállalati fenntarthatósági terveknek is integrálódniuk kell a vállalat hosszú távú üzleti tervébe. Kevesebb energia és víz felhasználásával, kevesebb csomagolóanyag használatával, kevesebb hulladék termelésével egy kiegyensúlyozott fenntarthatósági terv költségek helyett profitot termel.

De mint bármelyik üzleti modellnek, az adott márka fenntarthatósági stratégiájának is kellően rugalmasnak kell lennie. A vállalatok folyamatosan fejlődnek. Új akvizíciók esetén például az adott márkának arra is választ kell találnia, hogy miként befolyásolják fenntarthatósági célkitűzéseit a kibővült források. A vállalatvezetőknek félévente a működés minden olyan területét át kell tekinteniük, ahol anyagfelhasználás történik, át kell gondolniuk, hogy miként lehetne az anyagfelhasználást csökkenteni, vagy az anyagokat újrahasznosítani.

 

A fenntarthatóság egyre növekvő fontossággal bír a C-szintű vezetők és az igazgatótanács számára. Bár érthető, hogy gazdasági nehézségek esetén a fenntarthatóság számos vállalatnál elveszíti fontosságát. Igazi elkötelezettségnek kell létrejönnie ahhoz, hogy a vállalat akkor is következetesen folytassa CSR projektjeit, ha a részvényesek nyomást gyakorolnak, hogy a vállalat kizárólag a pénzügyi teljesítményre koncentráljon. Holott a fenntarthatóságért tett lépések és a törekvés az üzleti sikerekre nem jelentenek egymásnak ellentmondó célokat. Sőt, a CEO-k 80%-a úgy véli, hogy a fenntarthatóság melletti elköteleződés kinyilvánítása megkülönböztető előny az adott iparágban. Ha egy vállalat pénzügyileg stabil, akkor erősebb pozícióval bír fenntarthatósági döntések meghozatalánál, s azok üzleti folyamataiba integrálásánál - s ezzel más vállalatokat is ösztönözhet hasonló intézkedések megvalósítására.

 

 

Csatlakozz egy nemzetközi szervezethez

A márkáknak biztosra kell menniük abban, hogy elismert szervezetek tagjai legyenek, amelyek lefedettséget és megfelelő struktúrát kínálnak fenntarthatósági elkötelezettségükhöz. Mindegy, hogy az ENSZ Global Compact kezdeményezéshez vagy a Circular Economy 100 szervezethez csatlakoznak - mint például a Lexmark –, a vállalatoknak célszerű olyan érdekelt partnerekkel együttműködni, amelyeknek céljai hasonlók. Az ilyen szervezetek és együttműködések széles összefogás alapjai lehetnek, ahol az üzleti élet szereplői úgy vélhetik, hogy képesek a folyamatok pozitív befolyásolására. Gyakran szektorokon átívelő kezdeményezések alakulnak ki, az ilyen együttműködések lehetnek a leghatékonyabbak környezetvédelmi, szociális és gazdasági előnyök elérésében.

 

A célok kitűzése

A márkáknak világos és elérhető célokat kell kitűzniük. Ez lehet akár a vállalat szénsemlegességének elérése egy adott határnapra, a hulladékok csökkentése vagy kevesebb természeti erőforrás felhasználása. A reális cél kitűzését követően meg kell határozni azokat a mérhető mérföldköveket, lépéseket, amelyek elvezetnek a célhoz. Érdemes rögzíteni a tapasztalatokat, és azokat a dolgokat, amelyekről kiderült, hogy még jobban lehetne csinálni. Amint a kitűzött célt elértük, ideje kicsit ünnepelni is, majd újra meghatározni a viszonyítási alapokat, és újrakezdeni a folyamatokat a már összegyűlt tapasztalatokat is figyelembe véve.

 

Egy másik módja annak, hogy CSR célkitűzéseinket ténylegesen elérjük az, hogy a folyamatot olyan transzparenssé tesszük, amennyire lehet. A Lexmark Data Dashboard reportja, amely rendszeresen tájékoztatja az ügyfeleket a vállalat CSR projektjeinek státuszáról, egy példa arra, hogy ezt miként lehet kivitelezni. Okos megoldás egy olyan korban, ahol a vállalat hírnevét tulajdonképpen a fogyasztók legkisebb rezdülései is befolyásolják, a vállalat életben maradhat vagy pillanatok alatt meg is halhat a közösségi médiumokban. Ez az, amiért az előre gondolkozó márkák digitális technológiák segítségével építenek bizalmat és növelik erőfeszítéseik transzparenciáját. Ezeket az erőfeszítéseket gyakran díjakkal jutalmazzák: a Lexmark például bekerült a CR Magazine Top 100 Vállalati Polgár listájának első 10 helyezettje közé. A lista a globális kihívásokra adott innovatív megoldásokat díjazta.

 

Ahhoz, hogy egy vállalat iparági vezetővé váljon, a környezetvédelem iránti elkötelezettségnek működése központi elemévé kell válnia. A vállalatoknak észre kell venniük az igényt az azonnali cselekvésre, és elsőbbséget adni a fenntarthatóságnak, egy olyan fontos tényezőnek, amely meghatározza vállalkozásuk jövőbeli sikerességét. Egy start-up „bro bono” erőfeszítéseitől a Lexmark körkörös gazdaság programjáig bármilyen nagyságrendű márka képes lelkesedést és támogatást generálni a környezetvédelem és a szociális felelősség iránt. Bár az út még hosszú, az iparági vezető vállalatok felelősségvállalásának már megvannak a pozitív környezeti hatásai, és forradalmasíthatják az üzleti folyamatokat.

 

 

Iparági statisztikák

  • Becslések szerint az emberiség 1,6 bolygónyi erőforrást és hulladék-elnyelést használ fel. A körkörös gazdaság gyakorlati megoldást tudna kínálni a fokozódó erőforrás problémáinkra. - Global Footprint Network
  • A gyártás során felhasznált nyersanyagok 90%-a még azelőtt kárba vész, mielőtt a termék elhagyná a gyárat, a termékek 80%-a pedig használatuk első 6 hónapja során kerül kidobásra. - Richard Girling, ‘Rubbish’
  • Ha a világ elmozdulna a körkörösség irányába, az 2025-re 1 billió dollár növekedést eredményezne a globális gazdaságban, és 100.000 új munkahelyet teremtene 5 éven belül. - McKinsey
  • Az EU gyáripara nettó 630 milliárd dollár anyagköltség-megtakarítást érhetne el 2025-re. - McKinsey
  • A Lexmark Waste & Re telephelyek Körkörös Gazdaság 2020 Akcióprogramja 112 milliárd dollárral erősebb kereskedelmi mérleget és 160.000 új munkahelyet eredményezne az EU számára. - Ellen MacArthur Foundation
  • A CEO-k 80%-a vallja, hogy a fenntarthatóság melletti kiállás megkülönböztető tényező a vállalat számára az adott iparágban.  - Accenture
  • A globális ellátási lánccal rendelkező vállalatok 20%-ának van az ellátási lánc munkaügyi normáit meghatározó politikája. - New Internationalist
  • A magas környezeti hatást okozó japán és európai vállalatok több mint 90%-a már létrehozta a környezeti hatásvizsgálatra vonatkozó irányelvét. - New Internationalist
  • Összehasonlítva a brit 71%-kal, az egyesült államokbeli 32%-kal, az ausztrál 23%-kal, valamint a dél-afrikai 18%-kal, a japán vállalatok 80%-a készít Vállalati Felelősségvállalás jelentést. - New Internationalist
  • Az Egyesült Királyságban a fogyasztók évente több mint 1 millió tonna ruhát dobnak ki. - BBC News
  • 1 kilogramm pamut előállításához – amely durván egy póló és egy farmer készítéséhez szükséges - 20.000 liter vízre van szükség. - WWF

 

Pozitív gyakorlatok a Lexmarktól -  Magyarország

  • A Lexmark lehetővé tette dolgozói számára, hogy a vállalat lecserélt IT eszközeit jutányos áron megvehessék, a vételárral pedig két, választható alapítványt támogassanak. – Amcham Foundation, United Way Hungary

 

Pozitív gyakorlatok a Lexmarktól -  cégcsoport

  • A Lexmark már mostanra, 5 évvel korábban elérte azt a célszámot, amit 2020-ra tűzött ki a vízfelhasználás csökkentésére. - Lexmark site
  • A hulladék újrafeldolgozását illetően a Lexmark meghaladta a kitűzött célját, 2015-ben a hulladék 83%-át újrahasznosította. -  Lexmark site
  • 2015-ben Észak-Amerikában a Lexmark lexingtoni irodaparkjában alkalmazták először a TonerPave eljárást. Javítja az aszfalt minőségét és használati jellemzőit, ha tonerfestéket adnak hozzá, valamint csökkenti az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását is, további költségek nélkül. - Lexmark site
  • 2015-ben a Lexmark 798 tonna toner festéket nyert ki a visszaküldött nyomtatópatronokból és a gyártási folyamatokból. A kinyert toner festék 91%-át (724 tonna) a Close the Loop szervezettel együttműködésben a TonerPave projektben használták fel. - Lexmark site
  • 2015-ben 520 tonna műanyagot vontak ki a használt patronokból, pelletizálták, majd új termékekben hasznosították. - Lexmark site
  • 2015-ben több mint 800.000 tekercset újrahasznosítottak az újragyártott tintapatronokban, amely így 63 tonna alapanyag-megtakarítást eredményezett. - Lexmark site
  • A Lexmark tintapatronok napjainkban 18% újrahasznosított műanyagot tartalmaznak. - Lexmark site
  • A Lexmark 2005 óta 42%-kal csökkentette károsanyag-kibocsátását. - Lexmark site
  • A Lexmark 2005 óta 42%-kal csökkentette az energiafelhasználását. - Lexmark site

Megoldás ROVAT TOVÁBBI HÍREI

A viszonteladók életét segíti a Circle platform

A biztonságos, mesterséges intelligencia és felhőalapú otthoni és üzleti megoldások szállítója, a Zyxel Networks bemutatta a Circle-t, a partnerek számára fejlesztett új licenc és előfizetés-kezelő platformját, amely egy helyen vonja össze az eszközök kezelését, a számlavezetést és az e-kereskedelmet, zökkenőmentes felhasználói élményt nyújtva.

2021. május 5. 19:58

Kövess minket a Facebookon!

Cikkgyűjtő

További fontos híreink

Digitalizációs „bumm” a bankszektorban!

2021. május 4. 19:29

Óvakodjunk a COVID-19 vakcinával kapcsolatos csalásoktól és álhírektől

2021. április 19. 14:58

Új pályázatokat indít az EIT Digital

2021. április 8. 14:15

Stabil üzleti teljesítmény mellett tovább növekedett tavaly a Huawei

2021. március 31. 13:35