kutatás kulcsszót tartalmazó cikkek
Találatok a következő kulcsszóra: kutatás
A női vásárló ma a legerősebb piaci erő – mégis félreértik a márkák
A gazdasági válságok átrendezik a fogyasztói szokásokat, ezért ma különösen fontos látni, kik irányítják valójában a vásárlói döntéseket. A B2W – Business to Woman legfrissebb, 2025-ös reprezentatív kutatása azt mutatja, hogy a nők szerepe tovább erősödött: míg 2022-ben a vásárlások 85%-ában volt meghatározó a befolyásuk, 2025-re ez az arány 89%-ra nőtt. A kutatás eredményeit a Magyar Marketing Szövetség Női Marketing Tagozatának rendezvényén mutatták be.
A magyar dolgozók kétharmada képzés nélkül használja az AI-t
Bár a magyar vállalatok 70 százaléka ösztönzi a mesterséges intelligencia beépítését a mindennapi munkába, a dolgozók kétharmada még semmilyen képzésben nem részesült – derül ki Török Balázs marketingtanácsadó 2025-ös kutatásából. A felmérés szerint az AI-eszközök használata sok helyen szabályozás és oktatás nélkül terjed, ami adatvédelmi kockázatokat és működési zavarokat okozhat.
Repülés újragondolva: kevesebb üzemanyag, nagyobb biztonság
Néhány évtizeddel ezelőtt a repülés még kevesek számára elérhető luxusnak számított, mára viszont mindennapjaink részévé vált. Legyen szó nyaralásról, pár napos városlátogatásról vagy üzleti útról, a világ bármely pontjára eljuthatunk néhány óra alatt. Hasonlóképpen a légi áruszállítás is elengedhetetlen: az online rendelések globális hálózatától a sürgős ipari szállítmányokig mindenhol jelen van.
Mesterséges intelligencia a mindennapokban – így használja a magyar lakosság
A GKI júliusban ezer fős, reprezentatív mintán vizsgálta, mennyire elterjedt a mesterséges intelligencia (AI) használata a lakosság körében.
A jövő nyelve az MI: a diákok már most beépítik a tanulmányaikba
A magyar középiskolások körében kifejezetten pozitív a mesterséges intelligencia (MI) és a technológiai fejlődés megítélése. Míg a Bosch Tech Compass 2024 őszi felmérése szerint a hazai felnőttek 53%-a tartja az MI-t a következő évtized legmeghatározóbb technológiájának, addig a megkérdezett középiskolások körében ez az arány 65%. A 2025 tavaszán első alkalommal a diákokat is megszólító kutatás közel 800 tanuló véleményét mérte fel a technológia jövőjéről, az oktatás lehetőségeiről és a fejlesztésekkel kapcsolatos elvárásaikról.
Lelkesedés van, infrastruktúra nincs: Európa lemarad az AI-versenyben
Bár a legtöbb vállalat élénken érdeklődik az új technológiák iránt, a legtöbbjük IT-háttere nem elég fejlett ahhoz, hogy befektetéseik valóban elősegítsék az innovációt, gyorsan megtérüljenek és megfeleljenek a kiberbiztonsági követelményeknek – derül ki az Unisys legfrissebb globális kutatásából. Európában különösen látványos ez a lemaradás.
Rangos díjat nyert a Debreceni Egyetem új hőszigetelési technológiája
Jelentősen növelhető épületek, gépészeti rendszerek, járművek, sőt akár hűtődobozok hőszigetelése is a Debreceni Egyetem Műszaki Karán kifejlesztett aerogél vákuum-hőszigetelő panelek széles körű alkalmazásával. Az ígéretes kutatási eredmények és az azokból született tanulmány elismeréseként a kutatók elnyerték a Gróf Tisza István Debreceni Egyetemért Alapítvány és a Debreceni Egyetem Publikációs Díját.
Az online világban is számít, hogyan szólunk egymáshoz
Ma már az internet nem csupán szórakozásra szolgál: a munkavégzés, az önkifejezés és a közösségépítés meghatározó színterévé vált. Mégis, egyre többen érzik úgy, hogy ez a világ nem támogató, sőt, sokszor kifejezetten bántó. A Collabri egy kutatás keretében azt vizsgálta, hogyan hatnak a negatív kommentek – trollkodás, sértő hozzászólások – a magyar internetezőkre, és miként befolyásolják ezek az emberek online viselkedését, önazonosságát.
Így lesz sikeresebb egy fejlesztőcsapat
Egy friss kutatás szerint akkor működnek hatékonyan a szoftverfejlesztői csapatok, ha a feladatok elosztása nem egyenletes, és van egy aktív, határozott vezető a csapat élén. A Budapesti Corvinus Egyetem kutatóinak részvételével készült tanulmány rámutat: azok a projektek teljesítenek jobban, ahol idővel vezetőváltás is történik.
Terjed az AI, de a bizalom még várat magára
A mesterséges intelligencia egyre inkább a mindennapok részévé válik, azonban sokan továbbra is bizonytalanul viszonyulnak hozzá – állítja a KPMG és a Melbourne-i Egyetem legfrissebb nemzetközi felmérése. Bár a megkérdezettek jelentős része már rendszeresen használ AI-t, gyakran nem elég körültekintően teszik ezt, ami fokozza az anyagi és reputációs kockázatokat.
Hogyan tanuljuk meg a mesterséges intelligenciát, ha nem tanítják?
Mind a munkavállalók, mind a munkáltatók részéről egyre erőteljesebb az érdeklődés a mesterséges intelligencia (MI) elsajátítása iránt. Bár a magyarok közel kétharmada fontosnak tartja, hogy megtanulja az MI használatát, a megkérdezettek csupán ötöde részesült ilyen jellegű képzésben munkahelyén. Ráadásul a válaszadók fele nem is tervezi, hogy bármilyen hivatalos képzésen részt vegyen – inkább önállóan, autodidakta módon szeretné fejleszteni a tudását.
Az MI szerepe a vállalati csalások előkészítésében és megelőzésében
Magyarországon is mindennapos eszközzé vált a mesterséges intelligencia (MI) a vállalati visszaélések terén – hívja fel a figyelmet az EY egy 50 magyar compliance- és biztonsági vezetővel végzett kutatása. A szakértők szerint a régebben bevált biztonsági intézkedések már nem elegendőek az egyre kifinomultabb támadások ellen. A szervezeteknek intelligens megoldásokra van szükségük, ha el akarják kerülni, hogy áldozattá váljanak.
Mi rejlik a chatbotok „fejében”? – A mesterséges intelligencia rejtett működése
A mesterséges intelligencia (MI) egyre több feladatban segít a mindennapjainkban, de vajon mi történik egy chatbot „fejében”, amikor válaszol egy kérdésre vagy végrehajt egy utasítást? Többek között erre a kérdésre keres választ a Szegedi Tudományegyetem Mesterséges Intelligencia Kompetencia Központjának kutatása, amely áprilisban indul az amerikai Rutgers Egyetem és a német Ludwig-Maximilians-Universität közreműködésével. A kutatás célja, hogy jobban megértsük a generatív nyelvi modellek működését, és ezzel hozzájáruljunk a technológia biztonságosabb és hatékonyabb alkalmazásához.
A jövő technológiája, amely már ma is formálja életünket
A mesterséges intelligencia (MI) készségek nemcsak a munka világában, hanem a magánéletben is egyre nagyobb jelentőséggel bírnak. Ezt az idei Bosch Tech Compass felmérés adatai is alátámasztják, amelyben világszerte több mint 11 000 embert kérdeztek meg, és Magyarországon sem más a helyzet. A magyar válaszadók 53%-a úgy véli, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized meghatározó technológiája. Bár ez az arány valamelyest elmarad a globális átlagtól (65%), a hazai és nemzetközi válaszadók 71%-a egyaránt azt gondolja, hogy a mindennapi életben elengedhetetlenek lesznek az MI-készségek.
Új kutatások a bioműanyagok újrahasznosításában
A győri Széchenyi István Egyetem két kutatása a bioműanyagok újrahasznosítását és a járműipari, valamint gépészeti alkalmazások fejlesztését célozza, és a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal pályázatán elnyert támogatásból valósul meg a következő négy évben.
Bosch: A magyarokat is megkérdezték a MI-ről
A magyarok nem olyan optimisták, mint a németek, de egyetértenek abban, hogy a mesterséges intelligencia lesz a következő évtized meghatározó technológiája. Magyarországon a válaszadók 53 százaléka gondolja így, míg Németországban 72 százalék, világszerte pedig 67 százalék. A kétévente végzett Bosch Tech Compass felmérés 2024 őszén először kérdezte meg a magyarokat a technológiával kapcsolatos véleményükről. A több mint ezer fős reprezentatív kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyarok óvatosabbak a technológiai újításokkal szemben.
Másfél milliárd forint értékű, uniós fenntarthatósági kutatásban vesz részt a Corvinus
A Horizont Európa program keretében, nyolc ország együttműködésével, a Budapesti Corvinus Egyetem részvételével zajló projekt célja, hogy 2028 közepére olyan szakpolitikai alternatívákat dolgozzon ki, amelyek túlmutatnak a gazdasági növekedés kényszerén, és összhangba hozzák az emberi jólétet a környezeti fenntarthatósággal.
„Új játékszabályokat akarunk!” – a Z generáció elvárásait kutatta a Bosch és a Richter
A Z generáció, vagyis az 1997 és 2012 között születettek számára ma már az innováció sokkal többet jelent a technológiai fejlődésnél. Milyen változásokat hozhat a fiatalok új szemlélete a gazdaságban, a felsőoktatásban, a munkahelyeken, a közlekedésben vagy a gyógyításban?
Világszerte optimisták a vezérigazgatók – indulhat a növekedés
Tavalyhoz képest derűlátóbbak a vezetők a növekedési kilátásokkal kapcsolatban – mutat rá az EY legfrissebb, 21 országban köztük Franciaországban, Németországban, Olaszországban 1200 vezérigazgató és 300 intézményi befektető részvételével készült nemzetközi felmérése. A várható bővülést kihasználva egyre többen gondolkodnak felvásárlásokban.
Elkészült az egyedülálló hazai AI-kutatás
A mesterséges intelligencia térnyerése egyaránt kelt izgalmat és aggodalmat a cégvezetők körében. Vajon mekkora tudással rendelkeznek a mindent elsöprő technológiával kapcsolatban? Elkészült Magyarország átfogó AI&Leadership kutatása, hogy hiteles- és valós képet kapjanak egymásról is a vállalatirányítók.
Cikkgyűjtő
További híreink
Újra a csúcson: MagyarBrands díjat kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) ismét bekerült a legelismertebb hazai márkák közé: a MagyarBrands program szakmai bizottsága 2025-ben újra Kiváló Fogyasztói Márka díjjal jutalmazta a szervezetet. A kitüntetés megerősíti, hogy a 35 éve működő szakmai egyesület tevékenysége, oktatási és közösségépítő munkája, valamint márkája stabil és sokszorosan elismert értéket képvisel a magyar gazdaságban.
Túlélni a zsarolóvírust – hogyan lehet a kiberreziliencia versenyelőny?
A zsarolóvírus-támadások nem csupán technikai fennakadásokat vagy átmeneti anyagi veszteségeket okoznak – hanem akár egy teljes vállalkozás bukását is jelenthetik. A siker kulcsa egyre inkább az, hogy a cégek mennyire képesek megelőzni a bajt, illetve helyreállni belőle. Az ESET kiberbiztonsági szakértői úgy vélik, hogy a kiberreziliencia ma már nem csak IT-kérdés, hanem egyenesen üzleti túlélési stratégia.